Checklista

  1. Se till att ni har WooCommerce installerat och konfigurerat.

    Tänk på:

    • Vilket land riktar ni er mot? Valuta, valutaposition, tusenavgränsare, viktenhet osv
    • Moms: tänk på att ange priser EX-moms och att visa priser EX-moms mot företag, Inkl moms till privatpersoner
    • Språkinställning i WordPress (under inställningar) om ni inte riktar er mot Sverige
    • Välj betalningslösning: betala vid leverans så att vi kan provköra er webshop
    • Behöver ni lite stöd kolla denna video, tänk dock på att den utgår från Engelska förutsättningar. https://www.youtube.com/watch?v=dnJr2kmc9eI.
  2. Se till att Woocommerce finns installerat med Storefront

    Och, att det ni har skapat ett child-theme som ni använder.

    Har ni frågor om varför child-themes? Läs mer här: https://wpapprentice.com/blog/wordpress-child-theme-need-one/

  3. Hitta på en affärsidé

    Fiktiv eller något ni verkligen vill testa!
    “Döp” er shop efter affärsidén, fundera också över varför kunder ska handla hos er istället för hos konkurrenter?
    Anpassa shoppen i den mån det går, tänker Ni vara de första som säljer skatebords hemkörda av en äkta skatare med en pizza famnen och ett paket plåster i fickan så kanske ni får skruva upp fraktkostnaden en del, osv osv osv.

  4. Produkter och kategorier

    Skapa minst 6 sex produktkategorier, skapa minst sex produkter. Lägg produkterna i produktkategorierna. Lägg sedan in produktkategorierna i menyn. Reflektera lite över kategoriindelningen, gör den det lätt för en besökare att hitta rätt? Hur kommer kategorinamn att funka ur ett UX, men även ett SEO-perspektiv?

  5. Startsida och layout

    Skapa en egen startsida (alternativt använd Storefronts egna, gör så fall övningen på en undersida), försök få ut er “key selling point”, visa ett valfritt antal produkter med hjälp av short codes.

  6. Kontaktsida

    En tydlig och enkel kontaktsida med formulär och klickbart telefonnummer är ett måste på alla webbsidor. Se till att få en sådan på plats.

  7. Struktur

    Fundera över strukturen på webbplatsen. Är den logiskt uppbyggd? Se till att strukturera allt innehåll som inte har med själva webbshopen att göra så logiskt som möjligt. Göm inte undan några moment som hör till själva kursen.

  8. Google Analytics

    Kontrollera så att Google Analytics är korrekt installerat på webbplatsen och att e-handelsscriptet finns på plats såtillvida att köp registreras. (Gör provköp och följ upp i Google Analytics). Även antalet skickade kontaktformulär bör spåras i Google Analytics.

  9. Google Search Console

    Följ upp eventuella fel och brister som Google lyfter fram här.

  10. Tips